نرخ مالیات بر درآمد شرکتها

نرخ ماليات بر درآمد شرکتها و اتحاديه ­هاي تعاوني متعارف و شرکت­هاي تعاوني سهامي عام:

طبق تبصره (۶) الحاقي به ماده (۱۰۵) قانون ماليات­هاي مستقيم، درآمد مشمول ماليات ابرازی شرکتها و اتحاديه­ هاي تعاوني متعارف و شرکتهاي تعاوني سهامي عام مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد ( 25%) خواهند بود.

درآمد مشمول مالیات اشخاص حقوقی

مجموع درآمد شرکتها و درآمد ناشی از فعالیت‌های انتفاعی سایر اشخاص حقوقی که از منابع مختلف در کشور یا خارج از کشور حاصل می‌شود، پس از وضع زیان‌ های حاصل از منابع غیر معاف و کسر معافیت‌ های مقرر به استثنای مواردی که طبق مقررات قانون ذکر شده دارای نرخ مجزا می‌باشد، مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد خواهد بود.

طبق تبصره (۶) الحاقي به ماده (۱۰۵) قانون ماليات­هاي مستقيم، درآمد مشمول ماليات ابرازی شرکتها و اتحاديه­ هاي تعاوني متعارف و شرکتهاي تعاوني سهامي عام مشمول مالیات به نرخ بیست و پنج درصد (25%) خواهند بود.

پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در سهروردی شمالی

موارد زیر با توجه به تبصره ذکر شده، برای رفع ابهامات موجود یادآوری می شود:

۱- طبق بند (۹) ماده (۱) قانون اجرای سياستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی مصوب ۱۳۸۶/۱۱/۸، «شرکت تعاوني سهامي عام، نوعي شرکت سهامي عام است که با رعايت قانون تجارت و محدوديتهاي مذکور در اين قانون(قانون اجراي سياستهاي کلي اصل چهل و چهارم (۴۴) قانون اساسي) تشکيل شده باشد» . همچنين طبق بند (۸) ماده (۱)  همان قانون، «شرکت تعاونی، شخص حقوقی است که با رعايت قانون بخش تعاونی اقتصاد جمهوري اسلامی ايران مصوب ۱۳۷۰ مجلس شوراي اسلامي و موادی از قانون شرکتهای تعاونی مصوب ۱۳۵۰ که نسخ نشده است و اصلاحات بعدی آنها تشکيل شده باشد. اين نوع شرکت تعاوني متعارف نيز ناميده مي شود». بنابراين فقط شرکت هاي تعاوني و اتحاديه ها و شرکت هاي تعاوني سهامي عام که تشکيل آنها در انطباق با تعاريف بالا باشد مشمول تخفيف موضوع تبصره مزبور مي­باشند.

۲- با توجه به تبصره (۶) ماده ۱۰۵ قانون مالياتهـاي مستقيم، درآمد مشمول ماليات ابرازي شرکت­ها و اتحاديه ­های آن و شرکت هاي تعاوني سهامي عام مشمول بيست و پنج درصد(۲۵%) تخفيف از نرخ موضوع ماده ذکر شده مي باشد و درآمدهای کتمان شده، هزينه هاي برگشتي و … که براساس مقررات به درآمد مشمول ماليات ابرازي شرکت اضافه مي شود مشمول تخفيف ذکر شده نبوده و به نرخ مقرر در ماده ۱۰۵ قانون مالياتهاي مستقيم مشمول ماليات مي­باشد. در مواردي هم که درآمد شرکت به روش علي­ الراس تعيين می شود، درآمد مشمول ماليات ابرازي اشخاص مذکور، مشمول تخفيف بیان شده خواهدبود.

پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در محلاتی