مشاوره مالیات تکلیفی

مالیات تکلیفی چیست؟

مالیات تکلیفی قسمتی از مالیات بر درآمد اشخاص است که تکلیف کسر و پرداخت آن طبق احکام قانونی مربوطه در برخی منابع مالیات بر درآمد به عهده پرداخت کنندگان وجوه است. در این نوع از مالیات اگر شما دریافت کننده خدمات باشید وظیفه دارید در قرارداد با اشخاص ثالث ، از شخص کسب کننده درآمد ، مالیات را کسر و به اداره دارایی واریز کنید و اگر شما ارائه کننده خدمات ( پیمانکار ) هستید ، کارفرما مکلف است از شما مالیات را کسر و به اداره دارایی پرداخت کند اما در مالیات عملکرد شرکت شما همیشه خود پرداخت کننده مالیات هست . یا به عبارت دیگر این اشخاص معین قبل از پرداخت هر وجهی به اشخاص ثالث،مکلف هستند که وجوهی که میزان آن را قانون تعیین کرده از مبالغ مذبور کسر کنند و در موعد مشخص به حساب سازمان امور مالیاتی واریز نموده و مابقی آن را پس از کسر سایر کسورات در وجه آن اشخاص ثالث پرداخت نمایند.شرکت حسابداری و حسابرسی دانا محاسب فکور تمام نگرانی های شما در این زمینه را برطرف خواهد کرد

پیشنهاد بازدید  آیا شرکت های تعاونی از مالیات معاف هستند

تفاوت مالیات بر عملکرد و مالیات تکلیفی :

مالیات تکلیفی بخشی از مالیات بر درامد افراد است که وظیفه کسر کردن و پرداخت آن بر عهده پرداخت کنندگان حقوق است ، مانند کسر مالیات از حقوق کارمندان که توسط کارفرمایان صورت می گیرد. مالیات عملکرد هم ، همان گونه که از نام آن مشخص است ، پس از تنظیم سود و زیان سازمان ، ۲۵% از سود خالص سازمان را به عنوان مالیات بر عملکرد باید در نظر گرفت.

مالیاتهای تکلیفی مقرر درقانون مالیاتهای مستقیم با توجه به تکالیف پرداخت کنندگان وجوه و مهلت ومحل پرداخت مالیات مزبور به شرح زیر می باشد:
۱- ماده۵۳،تبصره۹ (مالیات تکلیفی اجاره املاک)
۲- مواد۸۵و۸۶ اصلاحی (مالیات تکلیفی حقوق)
۳- ماده۱۰۲ (مالیات تکلیفی مضاربه)
۴- ماده۱۰۳ (مالیات تکلیفی حق الوکاله)
۵- ماده۱۰۴ (مالیات تکلیفی حق الزحمه ها)
۶- ماده۱۰۷ (مالیات تکلیفی اشخاص حقوقی خارجی وموسسات مقیم خارج)
۷- ماده۱۰۹ (مالیات تکلیفی موسسات بیمه)
۸- ماده۱۱۶ (تکلیف مدیران تصفیه اشخاص حقوقی)
۹- ماده۱۱۸ (مسئولیت آخرین مدیران شخص حقوقی ومدیران تصفیه وضامن ها)
۱۰- ماده۱۲۳ (مالیات تکلیفی منافع بلاعوض اموال)
۱۱- ماده۱۴۳ (مالیات تکلیفی نقل وانتقال سهام)

برخی از نکات مهم مشاوره :

ماده ۱۱۶ – مدیران تصفیه مکلف اند ظرف شش ماه از تاریخ انحلال (تاریخ ثبت انحلال شخص حقوقی در اداره ثبت شرکتها) اظهارنامه مالیاتی مربوط به آخرین دوره عملیات شخص حقوقی را براساس ماده(۱۱۵) این قانون تنظیم و به اداره امور مالیاتی مربوط ‌تسلیم و مالیات متعلق را پرداخت نمایند.
تبصره ـ مالیات آخرین دوره عملیات اشخاص حقوقی که ‌منحل می‌شوند با رعایت تبصره (۲) ماده (۱۱۵) این قانون به نرخ‌ مذکور در ماده (۱۰۵) این قانون محاسبه می‌گردد.

پیشنهاد بازدید  نرخ تعرفه خدمات حسابداری

ماده ۱۰۳ ـ وکلای دادگستری و کسانی که در محاکم اختصاصی ‌وکالت می‌کنند مکلف اند در وکالت نامه‌های خود رقم حق ‌الوکاله‌ها را قید نمایند و معادل پنج درصد آن بابت علی‌الحساب مالیاتی روی ‌وکالت نامه تمبر الصاق و ابطال نمایند که در هر حال مبلغ تمبر حسب ‌مورد نباید کمتر از میزان مقرر در زیر باشد:
الف ـ در دعاوی و اموری که خواسته آنها مالی است پنج درصد حق‌الوکاله مقرر در تعرفه برای هر مرحله‌.
ب ـ در مواردی که موضوع وکالت مالی نباشد یا تعیین بهای ‌خواسته قانوناً لازم نیست و همچنین در دعاوی کیفری که تعیین‌ حق‌الوکاله به نظر دادگاه است پنج درصد حداقل حق‌الوکاله مقرر در آیین‌نامه حق‌الوکاله برای هر مرحله‌.