‎گزارش فصلی چیست

‎گزارش فصلی

‎گزارش فصلی چیست

کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی موضوع بندهای “الف” و “ب” ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم، طبق ماده ۱۶۹ مکرر قانون مالیات های مستقیم مکلف می باشند فهرستی از معاملات خود را به صورت فصلی و پس از پایان هرفصل به صورت الکترونیکی از طریق درگاه سازمان امور مالیاتی و یا بصورت یک فایل آماده شده بر روی سی دی به اداره امور مالیاتی مربوطه تحویل نمایند.

گزارش فصلی:

صاحبان مشاغل بندهای “الف و ب” ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم چه کسانی هستند و چه تکالیفی بر عهده آنها می باشد؟

با استناد به قانون مالیات های مستقیم، صاحبان مشاغل موضوع بندهای “الف و ب” مکلف می باشند اسناد ومدارک مثبته کافی برای تشخیص درآمد مشمول مالیات خود نگهداری کنند. این اشخاص از لحاظ تشخیص درآمد مشمول مالیات به گروه های زیر تقسیم می شوند:

بند الف:

صاحبان مشاغلی که مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود دردفاتر روزنامه و کل موضوع قانون تجارت هستند و باید دفاتر و اسناد و مدارک مربوط را با رعایت و موازین استانداردهای پذیرفته شده حسابداری نگاهداری کنند.

پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در جمهوری
بند(ب):

صاحبان مشاغلی که برحسب این قانون مکلف به ثبت فعالیت های شغلی خود در دفاتر درآمد و هزینه می باشند و نمونه های دفاتر مذکور توسط سازمان امور مالیاتی کشور تهیه گردیده و در دسترس قرار گرفته است.

تعدادی از صاحبان مشاغل بند “الف” این قانون عبارتند از:

• دارندگان کارت بازرگانی وکلیه واردکنندگان وصادرکنندگان.
  • صاحبان کارخانه ها وواحدهای تولیدی که برای آنها جواز تاسیس وپروانه بهره برداری صادرشده، بهره برداران معادن.
  • صاحبان موسسات حسابرسی.
  • حسابداری ودفترداری.
  • ارایه دهندگان خدمات مدیریتی، مشاوره ای ، انفورماتیک ، رایانه ای اعم از سخت افزاری ونرم افزاری وطراحی سیستم.
  • صاحبان مراکز آموزشی و پرورشی ، آموزشگاه های آزاد، مدارس غیرانتفاعی، دانشگاه ها ومراکز آموزش عالی.
  • صاحبان هتل ها، صاحبان بیمارستان ها، زایشگاه ها، آسایشگاه ها، درمانگاه ها وخانه های سالمندان.

تعدادی از صاحبان بند “ب” ماده ۹۵ قانون مالیات های مستقیم نیز عبارتند از:

• صاحبان کارگاه های صنعتی،
  • صاحبان مراکز ارتباطات رایانه ای، وکلا، کارشناسان، مترجمان رسمی دادگستری، مشاوران حقوقی، حسابداران رسمی و اعضای سازمان های نظام مهندسی، دلالان، حق العمل کاران وکارگزاران، سازندگان وفروشندگان طلا وجواهر،
پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در دروازه شمیران

صاحبان دفاتر رسمی ،عاملان فروش وفروشندگان آهن آلات.

قابل ذکر است که فهرست کامل صاحبان مشاغل بندهای فوق در قانون مالیات های مستقیم آورده شده است. ضمن آنکه سازمان امور مالیاتی کشور مدتی است که سامانه اینترنتی ارسال فهرست معاملات الکترونیکی را نیز راه اندازی کرده است.