‎ ماخذ دریافت مالیات بر ارزش افزوده در واردات

مالیات بر ارزش افزوده در واردات

ماخذ دریافت مالیات بر ارزش افزوده در واردات

از یکم مهرماه سال 89 باتوجه به تبصره 1 ماده 20 قانون ماليات بر ارزش افزوده معادل 5/1 درصد به عنوان ماليات بر ارزش افزوده كالای وارده از مجموع حقوق ورودی بعلاوه ارزش سيف كالا دريافت می شود.

گمركات كشور باید ماليات بر ارزش افزوده كالاهای خاص موضوع تبصره ماده 16 قانون مالیات بر ارزش افزوده (نرخ ماليات بر ارزش افزوده كالاهای خاص شامل انواع سيگار و محصولات دخانی 12 درصد و انواع بنزين و سوخت هواپيما معادل 20 درصد است) را قبل از ترخيص از واردكنندگان كالا دریافت و در ستون‌های مربوط در پروانه‌ها يا پته‌های گمركی و اظهارنامه‌هايی گمركی درج نمايند.

همچنین براي ماخذ محاسبه ماليات ارزش افزوده بر واردات كالا یک رديف تحت عنوان رديف 047 در اظهارنامه و پروانه‌های گمركی تعيين شده است.

طبق اين گزارش و به موجب ماده 38 قانون مذكور معادل 5/1 درصد به عنوان عوارض كالاها و خدمات از مجموع حقوق ورودی بعلاوه ارزش سيف كالا (عوارض مذكور براي انواع سيگارها و دخانیات معادل 3 درصد، انواع بنزين و سوخت هواپيما معادل 10 درصد، نفت سفيد و نفت گاز 10 درصد و نفت كوره 5 درصد مي‌باشد) را قبل از ترخيص از واردكنندگان كالا دریافت و در ستون‌های مربوطه در پروانه‌ها و يا پته‌های گمركی (حسب مورد) و اظهارنامه‌های گمركی درج نمايند.

پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در میدان آزادی

همچنین درخصوص محاسبه عوارض كالا و خدمات وارداتی يک رديف تحت عنوان رديف 048 نیز در اظهارنامه و پروانه‌های گمركی تعيين شده است. طبق بخشنامه دفتر واردات از اول مهرماه سال 89 كالای اظهار شده به گمرک مشمول قانون مالیات مستقیم و دریافت ماليات و عوارض مشروحه مجموعا 3 درصد می باشد. همچنين كالاهايی كه قبل از اول مهرماه سال جاری اظهار و تشريفات گمركی انجام گرديده و براي آن پروانه سبز گمركی صادر شده وليكن از گمرک خارج نگرديده است از شمول دستورالعمل خارج مي‌باشد.