‎مالیات دارندگان کارت بازرگانی‎مالیات دارندگان کارت بازرگانی

‎مالیات دارندگان کارت بازرگانی

بر اساس قوانین گمرکی، مجوزی که دارنده ی آن، چه شخص حقیقی و حقوقی می تواند با داشتن آن، اقدام به تجارت در عرصه واردات و صادرات کالا کند کارت بازرگانی است. در کشور ما تنها بازرگانانی می توانند در صادرات و واردات فعالیت کنند که دارای این کارت باشند.

داشتن کارت بازرگانی به تنهایی منجر به وضع مالیات نمی شود بلکه درآمد مشمول مالیات تعیین کننده مالیات قابل پرداخت خواهد بود.

برای اشخاص حقیقی طبق درآمد مشمول مالیات بر اساس نرخ ماده ۱۳۱ قانون مالیات های مستقیم و برای اشخاص حقوقی ۲۵% درآمد، محاسبه و اخذ می گردد.

ماده ۱۳۰:

بدهی های گذشته موضوع مواد ۳ تا ۱۶ و تبصره ۳ ماده ۵۹، ماده ۱۲۹ قانون مالیات های مستقیم مصوب اسفند ۱۳۶۶ و اصلاحیه های بعدی آن قابل مطالبه و وصول نخواهد بود.

تبصره:

وزارت امور اقتصادی و دارایی می تواند بدهی مالیات هایی که سال تحصیل درآمد مربوط یا تعلق آن ها حسب مورد قبل از سال ۱۳۶۸ باشد را تا سقف یک میلیون ریال برای هر مودی در نقاطی که مقتضی بداند کلاَ یا جزئاَ مورد بخشودگی قرار دهد.

پیشنهاد بازدید  قرارداد مشاور مالی

ماده ۱۳۱:

نرخ مالیات بردرآمد اشخاص حقیقی به استثنای مواردی که طبق مقررات این قانون دارای نرخ جداگانه ای می باشد به قرار ذیل است:

• تا میزان سی میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ پانزده درصد
  • تا میزان یکصد میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد سی میلیون ریال به نرخ بیست درصد
  • تا میزان دویست و پنجاه میلیون ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد یکصد میلیون ریال به نرخ بیست و پنج درصد
  • تا میزان یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه نسبت به مازاد دویست و پنجاه میلیون ریال به نرخ سی درصد
  • نسبت به مازاد یک میلیارد ریال درآمد مشمول مالیات سالانه به نرخ سی و پنج درصد

دریافت مالیات علی الحساب ۴ درصد از کارت بازرگانی

دارندگان کارت های بازرگانی به موجب بخشنامه سازمان گمرک، باید مالیات علی الحساب واردات قطعی کالا را به میزان ۴% مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی پرداخت کنند.

پیشنهاد بازدید  انجام امور حسابداری

گمرک جمهوری اسلامی ایران طبق بخشنامه ای به تمامی گمرکات اجرایی اعلام داشته است، اظهار کالا از تاریخ ابلاغ ششم اردیبهشت ۹۵ مشمول مالیات علی الحساب واردات قطعی کالا به میزان ۴% از مجموع حقوق ورودی و ارزش گمرکی مندرج در اظهارنامه گمرکی تعیین خواهد شد.

موارد ذیل مشمول پرداخت مالیات مذکور نخواهند بود:

1. واحدهای تولیدی دارای پروانه بهره برداری و همچنین ماشین آلات خطوط تولیدی برای واحدهای تولیدی دارای جواز تاسیس از وزارت خانه های ذیربط.
  2. کارت های بازرگانی رتبه بندی شده و دارای رتبه طلایی ( رتبه الف ) پس از تایید مراتب از سوی اتاق صنایع و معادن ذیربط در هر مورد.
  3. وارد کنندگان خوش حساب معرفی شده از سوی سازمان امور مالیاتی کشور با ارائه گواهی مفاصا حساب مالیاتی.
  4. وزارتخانه ها، موسسات و سازمان های دولتی ی، شهرداری و کلیه دستگاه های اجرایی دارای ردیف بودجه ای کشور.
  5. کالاهای وارده از طریق پست و کالاهای همراه مسافر که جنبه تجاری نداشته باشد.
  6. کلیه کالاهای موضوع ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی مصوب سال ۱۳۹۰
پیشنهاد بازدید  آموزش دفتر نویسی در حسابداری