مالیات بر درآمد برای حق مشاوره

طی بخشنامه ای معاونت مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی، مالیات بر درآمد برای حق مشاوره را مشمول پرداخت مالیات بر درآمد با نرخ ۲۵% دانست. در ابلاغیه مذکور آمده است نظر به اینکه پرداختهای موضوع ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم، در خصوص حق مشاوره به دو طریق صورت میگیرد، موارد زیر جهت بهره برداری ابلاغ میگردد.

مالیات بر درآمد برای حق مشاوره

طی بخشنامه ای معاونت مالیاتهای مستقیم سازمان امور مالیاتی، مالیات بر درآمد برای حق مشاوره را مشمول پرداخت مالیات بر درآمد با نرخ ۲۵% دانست. در ابلاغیه مذکور آمده است نظر به اینکه پرداختهای موضوع ماده ۸۶ قانون مالیاتهای مستقیم، در خصوص حق مشاوره به دو طریق صورت میگیرد، موارد زیر جهت بهره برداری ابلاغ میگردد:

۱- پرداختهایی که وفق قانون کار، به اشخاص حقیقی که به صورت مستمر در خدمت دیگری به امر مشاوره اشتغال دارند صورت میپذیرد به عنوان حقوق محسوب و مشمول مقررات فصل مالیات بر درآمد خواهد بود.

پیشنهاد بازدید  ‎نمونه کد اقتصادی

۲- پرداختهایی که به اشخاص حقیقی بابت حق مشاوره در قالب قراردادهای پیمانکاری صورت میگیرد، تابع مقررات مالیات بر درامد مشاغل میباشد که در این گونه موارد مشاوران زیربط بر اساس قوانین و مقررات مربوط به صاحبان مشاغل اقدام نمایند.

مالیات درآمد صاحبان مشاغل را افرادی که اصطلاحا به آنها کسبه ، اصناف، پیشه وران ، صنعت گران گفته می شود و یا سایر افرادی که به صورت شخص حقیقی بابت درآمد حاصل از اشتغال به مشاغل آزاد و بطور انفرادی یا با مشارکت مدنی پرداخت می نمایند تشکیل می دهند.

کسبه، بازرگانان ، صاحبان بیمارستانها ، دفاتر اسناد رسمی و پزشکان و دندانپزشکان ، وکلا و کلیه مشاغلی که در ماده ۹۶ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۳/۱۲/۶۶ و اصلاحیه مصوب ۲۷/۱۱/۱۳۸۰ذکر شده اند مشمول فصل مالیات بر درآمد مشاغل هستند. بر این اساس درآمد سالانه تا پنجاه میلیون تومان مشمول مالیات سالانه پانزده درصد و مازاد درآمد ۱۰۰ میلیون تومان در سال مشمول مالیات سالانه ۲۵ درصد می شود.

پیشنهاد بازدید  چارت سازمانی سازمان امور مالیاتی کشور