نمونه لایحه دفاعیه مالیاتی

بسمه تعالی

امور محترم مالياتي …………

موضوع:

درخواست رسيدگي مجدد ماليات عملكرد سال ……….(موضوع ماده ۲۳۸ ق.م.م)

با عرض سلام و احترام

باعنايت به برگ تشخيص عملكرد سال ………..(مورخ … /…../…..)و نظر به دريافت مباني تشخيص به استحضار ميرساند مواردي در برگ تشخيص به شرح ذيل لحاظ نگرديده كه مستدعي است دستور فرمائيد در صورت امكان، مجدداً مورد بررسی قرارگيرد.

۱) مبلغ …………………… ميليون ریال که در بستانکار حساب سود وزیان سنواتی بوده، دو بار وبه صورت مضاعف به مبلغ مشمول مالیات شرکت اضافه شده است یکبار به وسیله شرکت و در اظهارنامه ابراز گردیده وبار دیگر در جمع بستانکار حساب سود وزیان سنواتی (که توسط ممیز محترم استخراج شده) به درآمد مشمول مالیات اضافه گردیده.

۲) ممیز محترم جمع بستانکار حساب سود وزیان سنواتی را به جمع مشمول مالیات اضافه نموده ولی جمع بدهکار این حساب که هزینه های قاطع ومشخصی مانند هزینه حسابرسی هزینه بیمه پیمانکاری وسایر موارد بوده لحاظ ننموده است خاطر نشان می سازد این مبالغ در اظهارنامه اعلام گردیده که مطابق با بند ۲۷ ماده ۱۴۸ق.م.م میباشد.

پیشنهاد بازدید  اظهارنامه مالیاتی شرکتهای تازه تاسیس

۳) مبلغ ……….. ميليون ريال طي ۸ رديف با اهميت به شرح پيوست از مجموع هزينه هاي سال عملكرد برگشت خورده ،كه برخي از موارد آن بخصوص رديف ۱و۲ باتوجه به عدم انطباق با قوانین مالیاتی نياز به بررسي مجدد دارند.(فی المثل در خصوص رديف ۱ ممیز محترم مبلغ ذکر شده در سند محضری (که معمولاً به جهت محاسبه حق الثبت توسط اداره دارایی به دفاتر اسناد رسمی اعلام میگردد) را ملاک و ماخذ هزینه استهلاک بیل مکانیکی قرارداده در حالیکه قولنامه موجود و وجوه پرداختی به فروشنده ونیز زمان در اختیار گرفتن دستگاه چیز دیگری را نشان میدهد.بهر حال این برگشت هزینه مغایر با بند یک ودو ماده ۱۴۹ ق.م.م میباشد.

ویا در خصوص ردیف ۲ وبرگشت هزینه های مطالبات مشکوک الوصول به استحضار میرساند این سند نه تنها برآوردی نبوده بلکه متکی به اسنادقانونی جهت لاوصول بودن آن است ودقیقاتمامی بند های آیین نامه مربوطه در این خصوص رعایت شده ،لذا برگشت این هزینه مغایر با بند ۱۱ ماده ۱۴۸ ق.م.م میباشد.

پیشنهاد بازدید  جریمه ماده 197 قانون مالیاتهای مستقیم

مستدعي است با عنايت به موارد مذكور واسناد ومدارك پيوست دستور تجديد رسيدگي صادرنمائيد تا انشاء الله پرونده سال ………… اين شركت با توافق قطعي گردد.