جریمه ماده ۱۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم

جریمه ماده 197 قانون مالیاتهای مستقیم

جریمه ماده ۱۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم

ماده ۱۹۷ قانون مالیات مستقیم:

ماده ۱۹۷: نسبت به اشخاصی که به شرح مقررات این قانون مکلف به تسلیم صورت یا فهرست یا قرارداد یا مشخصات راجع به مؤدی می‌باشند، در صورتی که از تسلیم آنها در موعد مقرر خودداری و یا بر خلاف واقع تسلیم نمایند، جریمه متعلق در مورد حقوق عبارت خواهد بود از ۲% حقوق پرداختی و در خصوص پیمان کاری ۱% کل مبلغ قرارداد و در هر حال با مؤدی متضامنا مسئول جبران زیان وارده به دولت خواهند بود.

جریمه ماده ۱۹۷:

واحدهای مالیاتی در خصوص حکم ماده ۱۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم از حیث تعلق جریمه به میزان یک درصد کل مبلغ قرارداد در موارد عدم تسلیم به موقع قرارداد به اداره امور مالیاتی ذیربط، با ابهام مواجه گردیده‌اند.

اینکه با عنایت به بررسی‌های به عمل آمده و به منظور رفع ابهام و اتخاذ رویه واحد، نظر سازمان در این باره به شرح زیر اعلام و مقرر می‌دارد مسئولین امر حسب مورد بر آن مبنا عمل نمایند:

پیشنهاد بازدید  هزینه ثبت شرکت

از آنجا که معمولا عناوین پیمان و قرارداد بطور مترادف یکدیگر بکار می‌روند، به علاوه دلیل خاص حقوقی و منطقی وجود ندارد که صرفا از میان قراردادهای مختلف تنها موارد معینی مانند قراردادهای پیمانکاری کارهای ساختمانی و تاسیساتی و نظایر آنها مشمول حکم فوق شناخته شوند، از طرفی تبصره ۱ ماده ۱۰۴ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب اسفند ماه ۱۳۶۶ و اصلاحیه‌های بعدی آن لزوم تسلیم رونوشت قرارداد را در تمامی موارد موضوع ماده ۱۰۴ مذکور تصریح نموده است و عرفا نیز دیده می‌شود که اصطلاح پیمانکار بسته به نظر و توافق طرفین در انواع مختلف قراردادها قید می‌گردد. به هر حال جریمه ۱% مورد بحث مقید به پیمانکاری موضوع ماده ۹۹ و یا ماده ۱۰۷ قانون مالیاتهای مستقیم نبوده و در صورت استنکاف کارفرما از ارسال رونوشت آن به اداره امور مالیاتی، جریمه مذکور در تمامی شقوق موضوع ماده ۱۰۴ یاد شده باید مورد مطالبه قرار گیرد.

عدم تعلق جریمه ماده ۱۹۷ قانون مالیاتهای مستقیم:

عدم تعلق جریمه موضوع ماده ۱۹۷ بابت ارسال الکترونیکی لیست مالیات حقوق موضوع بخشنامه اخیر سازمان امور مالیاتی است. همانطور که اطلاع دارید ارسال لیست مالیات حقوق با دو روش انجام می‎شود.

1. روش اول ارسال به صورت فیزیکی است که تا چند سال قبل تنها روش ارسال لیست مالیات حقوق بود.
  2. روش دوم که به نسبت روش اول جدیدتر است ارسال الکترونیکی لیست مالیات حقوق از طریق سامانه عملیات الکترونیکی ارسال لیست حقوق است. انجام این کار با ورود به سامانه مالیات بر حقوق و وارد کردن نام کاربری و رمز عبور و ارسال فایل انجام می‎شود.
پیشنهاد بازدید  قیمت خدمات مالی و حسابداری

آدرس سایت ارسال مالیات حقوق https://www.salary.tax.gov است.

برخی از کارکنان سازمان امور مالیاتی نسبت به تعلق یا عدم تعلق جریمه ماده ۱۹۷ قانون مالیات‎ها در صورت ارسال اینترنتی لیست مالیات حقوق اطمینان کامل نداشته اند که همین موضوع باعث صدور بخشنامه شماره ۲۳۰/۹۶/۱۳۲ شده است.