آیا شرکت های تعاونی از مالیات معاف هستند

معافیت از مالیات شرکت های تعاونی مسکن و مصرف کارمندان موسسه های دولتی و غیر دولتی، به شرط آنکه مطابق اساسنامه صرفا برای کارمندان یک موسسه تشکیل شده و تنها مجاز به تامین کالا و مسکن برای اعضا باشند. چنانچه ثابت شود شرکت برای افراد غیر عضو، کالا و یا مسکن تامین کرده است، در مواردی که تخلف صورت گرفته علاوه بر مالیات تعلق گرفته، مشمول جریمه غیر قابل بخشش، معادل پنجاه درصد مالیات تعلق گرفته خواهد شد.

آیا شرکت های تعاونی از مالیات معاف هستند

در موسسات دولتی و غیر دولتی، اعضای شرکت های تعاونی مسکن کارکنان باید هنگام عضو شدن در آن شرکت مسکن نداشته باشند و هنگامی که خلاف موضوع اثبات شود، عضو ذکرشده نسبت به سهم خود از درآمد مشمول مالیات، از پرداخت مالیات معاف نمی شود.
اعضا در شرکت های تعاونی تولیدی روستایی، باید از ساکنان روستا باشند.

هر کدام از اعضا که در روستا ساکن نباشد، نسبت به سهمش از درآمد مشمول مالیات، معاف از پرداخت مالیات نخواهد بود.

پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در دهکده المپیک

وظیفه هیئت مدیره شرکت های تعاونی روستایی این است که فهرست نام اعضایی که ساکن روستا نیستند را به مدت یک ماه از تاریخ تشکیل شرکت به حوزه مالیاتی خبر دهند، در صورت عدم انجام این کار شرکت از معافیت مالیاتی در آن سال استفاده نخواهد کرد.

شرکت های تعاونی معدنی معادن بزرگ که دارای پروانه اکتشاف یا بهره برداری از طرف وزارت معادن هستند، به مدت پنج سال از زمانی که آن معدن به گواهی وزارت صنایع و معادن، برای بهره برداری آماده بوده است، معاف از پرداخت مالیات خواهد بود.

برحسب بندهای ۱ تا ۳ ماده ۲۵ قانون بخش تعاونی، مبالغی که از سود خالص سالیانه شرکت یا اتحادیه های تعاونی به عنوان ذخیره قانونی، اندوخته احتیاطی و حق تعاون، کسر و برداشت خواهد شد، به شرط ثبت شدن در دفاتر قانونی شرکت و اتحادیه، جزء هزینه محسوب و از درآمد مشمول مالیات کسر خواهد شد.

برای تعاونی ها در قانون مالیات های مستقیم، مصوب سال ۱۳۶۶، معافیت های مالیاتی ذیل را در نظر گرفته است:

اتحادیه های تعاونی معاف از پرداخت مالیات درآمد حاصل از حق عضویت دریافتی از اعضا هستند.
در زیر شرکت های تعاونی که طور کلی از پرداخت مالیات معاف اند آورده شده:

1. شرکت های تعاونی مصرف کارکنان موسسات دولتی
  2. شرکت های تعاونی مسکن کارکنان موسسات دولتی
  3. شرکت های تعاونی مصرف کارکنان موسسات غیر دولتی
  4. شرکت های تعاونی صیادان
  5. شرکت های تعاونی دانشجویان
  6. شرکت های تعاونی دانش آموزان
  7. شرکت های تعاونی تولیدی روستایی مشروط به اینکه متشکل از ساکنان روستا باشند.
پیشنهاد بازدید  سود مالیاتی چیست؟

معافیت های قانون شرکت های تعاونی ۱۳۵۰

معافیت های مالیاتی در قانون شرکت های تعاونی، مصوب ۱۳۵۰ برای تعاونی ها برقرار شده است.

به سبب ماده ۱۱۱ قانون شرکت های تعاونی:

درآمد شرکت های تعاونی روستایی، متشکل از اشخاص ساکن آن حوزه شرکت که به کار کشاورزی، مشغول است. همچنین شرکت های تعاونی کارگری مصرف، مسکن و اعتبار و نیز اتحادیه های آن ها، و نیز شرکت های تعاونی صنایع دستی و صیادان و آموزشگاه ها و اتحادیه های آن ها به طور کلی از پرداخت مالیات معاف می باشند.

قابل یادآوری است که مجلس شورای اسلامی به موجب ماده واحده موسوم به ” قانون استفساریه ” مصوب ۲۲ آذر سال ۱۳۷۲ مقررات قانون مالیات های مستقیم مصوب ۱۳۶۶ را شامل تعاونی ها ندانسته است و به این ترتیب ماده ۱۱۱ قانون شرکت های تعاونی را لازم الاجرا مقرر داشته است.