ثبت سند حسابداری

,
ثبت سند حسابداری

هدف از ثبت سند حسابداری، گردآوری و بایگانی اسناد و مدارک مثبته رویدادهای مالی و ثبت آن‎ها بر اساس قوانین و استانداردهای حسابداری با هدف جلوگیری از فراموش شدن رویدادها و همچنین تهیه و تنظیم گزارشات حسابداری مورد نیاز می‎باشد.

ثبت سند حسابداری

 

سند حسابداری چیست؟

سند حسابداری فرمی است که برای ثبت رویدادهای مالی در حسابداری، از آن استفاده می شود.سند حسابداری به دو نوع دستی و کامپیوتری موجود می باشد.

هدف از ثبت سند حسابداری:

هدف از ثبت سند حسابداری، گردآوری و بایگانی اسناد و مدارک مثبته رویدادهای مالی و ثبت آن‎ها بر اساس قوانین و استانداردهای حسابداری با هدف جلوگیری از فراموش شدن رویدادها و همچنین تهیه و تنظیم گزارشات حسابداری مورد نیاز می‎باشد.

آموزش سند زدن در حسابداری:

پیش از شروع آموزش، تعریف و توضیح درباره چند مورد ضروری می‎باشد:

رویداد مالی: وقایعی مرتبط با خرید، فروش، دریافت، پرداخت و مواردی از این قبیل می‎باشند که باعث تغییر در دارایی، بدهی و یا سرمایه واحد اقتصادی می‎شوند.

پیشنهاد بازدید  آموزش اصول حسابداری

اسناد و مدارک مثبته: به اسناد و مدارکی که دلالت بر وقوع یک معامله یا رویداد مالی مشخص دارد، «اسناد مثبته» گفته می شود. مانند فاکتور فروش، رسید بانکی، قبض آب و برق و ……
نحوه ثبت سند حسابداری:

نکته:با توجه به فراگیر شدن نرم افزارهای حسابداری، توضیحاتی درباره روش دستی ثبت سند حسابداری ارائه نمی‎شود.

مرحله اول- شناسایی رویداد مالی و گردآوری اسناد مثبته:

برای ثبت سند حسابداری باید رویداد مالی را شناسایی کرده و اسناد مثبته مربوط به آن‎ها را گردآوری کنید. در این مرحله دقت نمایید اسناد مثبته ارتباط دقیق با رویداد مالی مورد نظر داشته باشند تا بتوانید به سند حسابداری مربوط به آن ضمیمه نموده و بتوانید وقوع رویداد مالی را اثبات نمایید.

اسناد مثبته می‎تواند شامل فاکتورهای خرید و فروش، فیش واریز وجه به حساب بانک، چک، حواله یا رسید انبار و … باشد که مبالغ ریالی آن‎ها در اسناد حسابداری ثبت می‎شود.

مرحله دوم – تجزیه و تحلیل رویداد مالی:

منظور از تجزیه و تحلیل رویداد مالی، شناسایی سرفصل حسابداری متاثر از رویداد و تعیین محل ثبت سرفصل مشخص شده در سند حسابداری می‎باشد. دقت کنید در حسابداری دوطرفه، هر رویداد مالی می‎تواند منجر به تغییر دو سرفصل (حساب) و یا تعداد بیشتری شود که در هر دو حالت جمع ارقام ستون بدهکار و بستانکار باید با هم برابر باشند.

پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در مطهری

به عنوان مثال چنانچه مشتری، ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال از بدهی خود را از طریق واریز ۸۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال وجه به حساب بانک و پرداخت ۲۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال چک در وجه شرکت تسویه نماید، ابتدا حساب‎های متاثر از این رویداد که شامل موجودی بانک‌ها، اسناد دریافتنی تجاری و حساب‎های دریافتنی تجاری هستند مشخص می‎شود.

سپس با توجه رویداد انجام شده و با توجه به ماهیت حساب‎های مشخص شده ثبت لازم انجام می‎گیرد. در خصوص این رویداد حساب موجوی بانک و اسناد دریافتنی تجاری بدهکار و حساب‎های دریافتنی تجاری بستانکار می‎شود:

بدهکار بستانکار

موجودی بانک ۸۰/۰۰۰/۰۰۰

اسناد دریافتنی تجاری ۲۰/۰۰۰/۰۰۰

حساب‎های دریافتنی تجاری ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰

ثبت سند حسابداری

ثبت سند حسابداری

مرحله سوم – چاپ سند حسابداری:

پس از ثبت و ذخیره سند در نرم افزار، باید سند مربوطه چاپ شده و اسناد مثبته به آن الحاق شود.

مرحله چهارم – کنترل اسناد چاپ شده و دریافت تاییدیه‎های لازم توسط مسئول مربوطه:

پس از چاپ سند و الحاق مدارک مربوطه، اسناد باید توسط مسئول بالاتری کنترل و تایید شود. این مرحله شامل کنترل کفایت اسناد مثبته، صحت سرفصل‎های انتخاب شده و همچنین صحت میزان مبالغ ثبت شده می‎باشد.

پیشنهاد بازدید  صورت های مالی
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.