تشکیل پرونده مالیاتی

,
تشکیل پرونده مالیاتی

هر شرکت یا شخصیت حقوقی به موجب قوانین تجارت، باید پس از تاسیس و ثبت برای تشکیل پرونده مالیاتی در واحد مالیاتی اقدام نماید. طبق مقررات مربوطه، شرکت تا ۲ ماه پس از تاسیس مکلف به تشکیل پرونده دارایی و پرداخت حق التمبر مالیات سرمایه می باشد.

 

تشکیل پرونده مالیاتی

 

هر شرکت یا شخصیت حقوقی به موجب قوانین تجارت، باید پس از تاسیس و ثبت برای تشکیل پرونده مالیاتی در واحد مالیاتی اقدام نماید. طبق مقررات مربوطه، شرکت تا ۲ ماه پس از تاسیس مکلف به تشکیل پرونده دارایی و پرداخت حق التمبر مالیات سرمایه می باشد.

شرکتی که پرونده مالیاتی نداشته باشد نمی تواند برای اخذ کد اقتصادی اقدام نماید و شرکت بدون کد اقتصادی نمی تواند فعالیت داشته باشد، همچنین شرکتی که فاقد پروانه مالیاتی باشد در پایان سال مالی نمی تواند اظهارنامه مالیاتی فعالیت شرکت را به سازمان مالیات و دارایی تحویل دهد و آخر اینکه چنانچه شرکت برای تشکیل پرونده مالیاتی در زمان مقرر، اقدام نکند به موجب قانون سازمان مالیات و دارایی مرتکب جرم شده است.

در واقع، تشکیل پرونده مالیاتی به معنای آن است که شرکت به سازمان امور مالیاتی اعلام نماید که چنین شرکتی تاسیس شده و طبق قانون دو در هزار سرمایه شرکت را پرداخت نماید. در غیر این صورت مشمول جریمه مالیاتی دو برابر مبلغ اولیه خواهد شد. به عبارت دیگر در صورت عدم تشکیل پرونده و پرداخت حق التمبر دارایی ظرف دو ماه، به جای ۲ در هزار، معادل ۶ در هزار سرمایه ثبت شده باید پرداخت نمایید.

پیشنهاد بازدید  شرکت حسابداری

 

تشکیل پرونده در اداره کل مالیات بر ارزش افزوده

لازم به ذکر است بر اساس طرح جامع مالیاتی، اداره کل مالیات بر درآمد ( عملکرد ) پس از تکمیل و تشکیل پرونده، جهت ارائه مفاصا حساب مالیاتی، از اداره کل مالیات بر ارزش افزوده استعلام می کند.لذا در اداره کل مالیات بر ارزش افزوده نیز می بایست برای تشکیل پرونده اقدام نمایید.

برای تعیین حوزه مالیاتی و تشکیل پرونده دارایی می بایست به نزدیک ترین اداره امور مالیاتی مربوط مراجعه نمایید.توصیه می شود به منظور جلوگیری از مشکلات احتمالی، کد پستی دقیق خود را نیز از اداره پست استعلام کنید چرا که در صورت مغایرت آدرس قانونی با کد پستی، برای درخواست کد اقتصادی با مشکل مواجه خواهید شد.در ذیل به مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده دارایی می پردازیم.شایان ذکر است، کارشناسان مجرب فکر برتر با دارا بودن تجربه و تخصص در این زمینه می توانند بهترین یاری رسان شما بزرگواران باشند.برای این منظور، می توانید با کارشناسان فوق حرفه ای ما در ارتباط باشید.

مدارک مورد نیاز جهت تشکیل پرونده دارایی

۱.اصل و کپی کلیه مدارک شرکت ( اساسنامه ، اظهارنامه ، شرکتنامه ، تقاضانامه ، روزنامه رسمی ، مهر شرکت )
۲.اصل و کپی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی ( در صورت وجود تغییرات)
۳.اصل و کپی مدارک شناسایی اعضای شرکت
۴.تکمیل دفترچه مشخصات شناسایی شرکت
۵.گواهی امضای صاحبان امضای مجاز اشخاص حقوقی در دفتر خانه اسناد رسمی
۶.فیش واریزی دو در هزار سرمایه ابتدایی شرکت
۷.فیش آب و برق و تلفن و گاز دفتر شرکت
۸.وکالت نامه یا معرفی نامه کتبی از طرف شرکت ( چنانچه مدیر عامل حضور نداشته باشد).
۹.اجاره نامه یا سند مالکیت دفتر شرکت به نام شرکت

پیشنهاد بازدید  آموزش دفتر نویسی در حسابداری

چند نکته:

_ اجاره نامه بایستی حتماَ در دفاتر املاک تنظیم شده و دارای کد رهگیری اینترنتی و هولوگرام سریال دار باشد یا در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردد.
_ چنانچه محل قانونی شرکت محل سکونت مدیر عامل بوده و شرکت به صورت خانوادگی تاسیس شده باشد نیز بایستی اجاره نامه به نام شرکت تنظیم گردد.
_ کارت ویزیت املاکی که در آن سند اجاره تنظیم گردیده است، باید ضمیمه قرارداد اجاره باشد.

تشکیل پرونده مالیاتی چقدر زمان می برد؟

تشکیل پرونده مالیاتی در تمام حوزه ها به جز حوزه مالیاتی غرب تهران یک هفته زمان می برد.در حوزه مالیاتی غرب تهران به خاطر بازدید اداره دارایی مستغلات از محل شرکت،تشکیل پرونده مالیاتی به زمان بیشتری نیاز دارد.

نکات حائز اهمیت در رابطه با تشکیل پرونده مالیاتی

۱.در نظر داشته باشید که چنانچه مکان دفتر شرکت به صورت صوری یا غیر واقعی اعلام شده باشد نمی توان تشکیل پرونده داد و برای تشکیل پرونده حتماَ نیاز به اجاره نامه و سند مالکیت آن هم به نام شرکت مربوطه می باشد و در واحدهای مالیاتی جهت بررسی واقعی بودن آدرس اعلامی که در روزنامه شرکت موجود است به بازدید از آن اقدام می شود.
۲.چنانچه شرکتی در سال مالی گذشته هیچگونه فعالیتی ننموده باشد و یا تازه تاسیس باشد می بایست به دارایی عدم فعالیت شرکت را اعلام نماید.جهت اعلام عدم فعالیت شرکت تشکیل پرونده در حوزه مالیاتی الزامی است.
۳.چنانچه فاصله تاسیس شرکت تا زمان تشکیل پرونده بیش از یک سال باشد توضیحات شرکت بابت عدم تشکیل پرونده الزامی است.
جهت کسب اطلاعات بیشتر میتوانید با ما تماس حاصل فرمایید.

پیشنهاد بازدید  موسسه و شرکت خدمات مشاوره مالیاتی | مالی | حسابداری | حسابرسی در ده ونک

شرکت حسابداری و حسابرسی دانا محاسب فکور، برای انجام خدمات زیر در خدمت تمامی متقاضیان عزیز خواهند بود:

ارائه مشاوره کاربردی در رابطه با مالیات بر ارزش افزوده
ارائه مشاوره کاربردی در رابطه با معافیت های مالیاتی
ارائه مشاوره کاربردی در رابطه با مالیات شرکت های خارجی و شعب خارجی در ایران
تنظیم اظهارنامه مالیاتی و دفاتر قانونی با توجه به آخرین قوانین مالیاتی و بخش نامه های سازمان امور مالیاتی
قبول پرونده های مالیاتی بدهی مالیاتی و تعیین تکلیف آن
تنظیم لوایح و دفاعیه های مالیاتی و حضور در هیات های حل اختلاف و سایر مراجع رسیدگی
و سایر امور مالیاتی شرکت ها به صورت تخصصی در کوتاه ترین زمان

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

دوست دارید به بحث ملحق شوید؟
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.